Zimbabwe entrenches state TV monopoly with second broadcasting license

HARARE – Zimbabwe has given its second-ever television broadcasting license to a state-owned newspaper group, entrenching the government’s monopoly over the broadcast media ahead of elections expected in a few months.

Reuters

Zimbabwe Newspapers, which runs some of the country’s biggest newspapers and several radio stations, said on Wednesday it had been issued a TV license by the Broadcasting Authority of Zimbabwe (BAZ).

BAZ officials were not available to comment.

Zimbabwe Broadcasting Corporation, which is also owned by the state, has been the sole broadcaster in the southern African nation since it gained independence from Britain in 1980.

Government critics accuse state-owned media of biased coverage in favor of President Emmerson Mnangagwa’s ruling ZANU-PF and BAZ’S decision is likely to increase calls for licensing of independent broadcasters.

State-owned newspapers and television were official mouthpieces of 94-year-old leader Robert Mugabe, but they quickly switched allegiance to Mnangagwa after Mugabe was forced out by the military in November.

The opposition has complained of unfair coverage by state media as political parties gear up for the national elections, whose date is yet to be fixed.

3 Comments

  1. this is nonsense and something must be done urgent and the opposition must raise a lot of dust about this continued monopoly of airwaves by whatever government

  2. You will never get democracy under this Gukurahundi Party ZANU PF. Expect more of the same come July/August elections. What they say and what they do are two different things, because they want votes, international recognition and investments!

  3. Imi munoti ungaite ref uchitamba futi uri player wozvinyima penalty zvingaite here. Forget about private broadcast licences in Zimbabwe otherwise it is a pipedream.

Leave a Reply

Your email address will not be published.